A vi? Da li ste koza ili ovca?

Eeee, ako ste pomislili da ću sad da vas zaspem vizijama inspirisanim ko-zna-kakvim horoskopom ko-zna-kog živog ili izumrlog naroda, grdno ste se prevarili. Ništa od toga. Dakle, još imate šansu da zbrišete ili da pročitate ostatak teksta.

Post koji sam juče objavila podsetio me je na prošlu jesen, Bele Karpate i naš boravak na jednoj farmi. Neću sad pisati o oduševljenju mog deteta, kad se našlo medju svim tim životinjama, na dohvat ruke. Neću vam dočaravati novembarske prohladne sate provedene medju kozama, prasićima, konjima, ovcama, kravama. Samo ću napraviti mali osvrt na životinjsko carstvo i nas, ljude.

Prvi put u životu sam jasno shvatila razliku izmedju ovce i koze. Da ne bude opet zabune, znam ja kako koja izgleda, šta koja daje i koje onomatopeje se koriste za dočaravanje njihovog oglašavanja (mada, koliko naroda, toliko onomatopeja). Ono što nisam znala je: kako se ponašaju u životu, pri susretu s nepoznatim, kakva im je moć navikavanja, odnos prema izazovu. Posle  druženja s njima, moram priznati da mi je drago što uvidjam da sam koza. 🙂

Naši domaćini gaje pretežno kamerunske koze. Divne, slatke, druželjubive, radoznale, kako to već koze umeju da budu.

Scena 1: Primičemo se ogradjenom prostoru u kom borave samo kozice. Registruju nas, posmatraju bistrim znatiželjnim pogledom, oprezno prilaze ogradi, iščekuju. Znaju da su dovoljno brze i spretne da potrče dvesta iz mesta u suprotnom smeru od eventualne opasnosti. Ulazimo medju njih. Još uvek su na bezbednom odstojanju, lagano nakrivljenih glava u stranu, skupljenih obrva 🙂 .

Pružamo ruke s komadima suvih kifli. Šire im se nozdrve, neznatno istežu vratovi u našem smeru. Čekaju. Bacamo komade kifli pred njih. Prilaze, njuše, jedu. Ponovo pružamo ruke. Prve radoznalice prilaze, otimaju nam hranu. Sad su već shvatile da smo prijatelji.

Scena druga: Koze se penju po nama za zalogajem koji podižemo iznad glave. Pronalaze skrivenu kesu, pokušavaju da prodru u nju. Baklavče ciči od radosti, dok trče za njim u neobuzdanoj igri i lovu na zalogaj. Sve su odjednom tu, da se maze i umiljavaju. Pri svakom sledećem dolasku zbijaju se uz ogradu da nas pozdrave i budu što bliže, kad opet udjemo medju njih.

Scena treća: Ograda koja nas odvaja od ovaca medju kojima je i desetak koza. Pružamo ruke kroz ogradu, vabimo ih. Ovce zbijaju svoje redove, nazire se panika u očima. Kozice lagano prilaze, za koji tren jedu nam iz ruku, dozvoljavaju da ih milujemo. Od vlasnice farme saznajemo da  koze medju ovcama glume mirovne snage, jer se inače ovce medjusobno svadjaju, sukobljavaju i povredjuju se. Dakle, koza mu dodje kao organ reda i mira 🙂 .

Scena četvrta: Ulazimo medju ovce s kojima su samo dve koze. Stado se povlači uz ogradu što dalje od nas. Pogledi su tupi, preplašeni. Žele da odemo. Izdvaja se bela kozica i kreće ka nama. Staje na bezbednom odstojanju i čeka. Ponavljamo već naučen manevar. Uskoro nam jede iz ruke. Ovce i dalje stoje zbijene na istom mestu. Krećemo ka njima i tu nastaje panika. Srljaju u  sumanuti kolektivni stampedo. Trče u krug po ograničenom prostoru, zbijene u grupi, skačući jedna preko druge. Kud jedna, tud sve. Tužna i zastrašujuća scena. Pomilovasmo belu kozicu još jednom i odlazimo, žao mi prestravljenih životinja.

Scena peta: Sedim u toploj sobi, gledam fotografije i razmišljam koliko životinjski i ljudski svet liče. O kravama i konjima možda neki drugi put. Za danas je dosta. Odoh da se radujem što sam ipak više koza. A vi? Kom se carstvu priklanjate?

Autor: Plava Baklava

 

21 comments on “A vi? Da li ste koza ili ovca?

  1. dollybel kaže:

    koza definitivno, đe si sestro slatka 🙂

  2. bakasenovic kaže:

    Imam sreće da sam rođen u jednom lepom,malom seocetu.I,pazi sada,kada mi dođe neko,svrati namerno ili nenamerno volim da odvedem ljude u šetnju.Kućica je skoro na kraju tako da je šuma i livada blizu.Volim da posmatram kako ih priroda oseća.Preplaše li mi ptice,uznemire li mi maslačke.Uzmem i rašljice za traženje vode pa malo ih pustim da istražuju i posmatram.I veruj mi da priroda nikada ne greši.Moja mala kuca u dvorištu mi je prvi pravi pokazatelj,digne li lenjo svoju slatku malu glavicu i nastavi da drema ili počne nervozno da laje…tu nema prevare

    • Negoslava kaže:

      Horoskopom, ovca, ali se nadam da sam koza.

    • Plava Baklava kaže:

      Naravno da ne. Postoje ljudi na koje moj psić reži čim se primaknu vratima, ne moraju ni da udju. A moje dete valjda priča jezik životinjskog carstva. Sleću na njega ptice, labudovi mu jedu iz ruke i mazi ih, pada u nesvest od sreće kad mu leptir sleti na dlan, s kozama i prasićima je postao drug iz cuga. Ja mu predlažem da se odselimo nekud na farmu, ali voli dete i blagodeti velegrada 🙂 .

  3. ironijexl kaže:

    I posle Broza koza, neuništive su!
    Ps. Javlja mi se da se niko neće identifikovati kao ovca 🙂

  4. Plava Baklava kaže:

    Čuj, delegiranja 🙂 . Našla ja njegov zvanični govor … i onesvestila se 🙂

    A koze ko koze, sve svare i strpljivo se množe 🙂 . I milo glede da nas ne jede 🙂

  5. tangolina kaže:

    Eto, a ja bih na osnovu prošlogodišnjeg druženja sa dva ovna, kog su moja deca jahala, mazila i hranila stekla skroz drugačiju sliku o toj vrsti. Ili su samo ženski primerci problematični? 😀

  6. Charolija kaže:

    Nekako mi ovce nikada nisu ulivale nikakvo poverenje. 😀 U selu, kao deca, pa ima svakakvih životinja, ali kad uđeš u tor kod ovaca, to je baš uvek taj stampedo o kom pričaš. Opičene totalno. Međutim ništa pitomije od jagnjeta nema, kad bi jagnje ostalo tako malo, imala bih jedno za kućnog ljubimca. Baš me zanima kada ovce postanu tako isfrustrirane, šta im se desi?

    Napravila bih razliku između kozica i koza. Ne znam da li postoji ta malena vrsta koza koje su šašavulje koje hoće na glavu da ti se popnu, da se igraju, skaču, začikuju, k’o maleni štenci ili posle one porastu u onu ozbiljnu vrstu velikih koza koje nezainteresovano pasu travu i imaju one opasne rogove i nisu baš raspoložene za igru?

    Zanesoh se, sad sam htela nešto i o kravi da ti ispričam. Baš sam prava koza. 😀

    • Plava Baklava kaže:

      Eeeeee, neka si, sestrice-kozice 🙂 🙂 🙂

      Vidiš, zanimljiv pogled na ovčiji svet. Znači, treba rešiti pitanje kada jagnje postaje ovca.

      Ove koze su bile neverovatne, stvarno bi se na glavu popele da mogu 🙂 🙂 🙂 . Da li je takvo sve u Kamerunu? 🙂 🙂 🙂

  7. malabreskva kaže:

    He,he evo jos jedne koze 🙂

Ostavite odgovor

