Raskrsnica

Pod točkovima su se sve brže smenjivale brazde svetlosti i senke. Pozni letnji dan, utopljen u zlatnoj izmaglici drobio se po stazi poput zvezdane prašine. Pevali su koraci šetača u ritmu simfonije ptičjeg hora praćenog zvukom užurbanog okretanja pedala. Mali je bio ispred mene, razigran poput popodnevnog vetra otežalog od mirisa dolazeće kiše.

Ugledala sam je na mestu ukrštanja staza. I parkovi imaju raskrsnice, a ova je baš bila odjednom posebna. U zapadnom delu zakrčena gomilom posečenog granja, sjajna i nalik ogledalu zbog plitke bare razlivene po sredini. Stajala je, onako mlada, puna iluzija i snova, verovatno i ljubavi, u jednostavnoj dugoj haljini, boje šampanjca, podignutog vela na nemirnoj poludugoj smedjoj kosi. Htedoh da viknem malom da stane, da mogu da fotografišem, ali mi se glas zaledi u grlu dok je oko snimalo ceo prizor.

Shvatila sma u sekundi da nešto nije u redu. U njenim pokretima prepoznala sam neku nesigurnost, težinu, možda i tugu i strah. Ni traga od lakoće srećne zaljubljene neveste koja pozira. Vrhom elegantne cipelice odgurnula je zbunjeno rasute komadiće izlomljenih grana, pomerila dva-tri lista otežala od kišnice. To je bio dan koji se celog života pamti. I ona će ga zasigurno pamtiti možda i duže, po senci koja je pala na njega.

Bila sam već dovoljno blizu da bih razaznala bicikle polegle po asfaltu. Jedan koji je delovao odbačeno pored drugog koji je izgledao kao lane presečeno u trku, nekako slomljeno, nasilno zaustavljeno. Ona je nemo stajala i gledala. Dvoje-troje ostalih ljudi kretalo se u tišini, kao u nemom usporenom filmu. Mlado žensko telo u biciklističkim pantalonama naziralo se medju njima. Momak u biciklističkoj opremi je klečao, pažljivim laganim nečujnim pokretima je nešto radio oko devojčine glave.

Steglo me je, opasno me je steglo u grlu, pomešan osećaj brige, panike, tuge, žaljenja, želje da zagrlim svog malca i uverim se da je on bezbedan. Što sam tiše mogla prošla sam na svom četvorotočkašu, truckajući se po komadićima izlomljenih grana. Mokro lišće, klizav asfalt, rasute grančice, ona u haljini boje šampanjca u danu koji se celog života pamti, ma ko zna šta je bilo presudno u sekundi, dovoljnoj da promeni život.

U toku narednih šezdesetak minuta, krstareći stazama parka, osluškivala sam potajno hoće li se čuti zavijanje sirene hitne pomoći. Radovalo me je što čujem samo poznate zvuke lenjog letnjeg popodneva u parku, pomagalo mi je da verujem da je na kraju sve bilo u redu.

U povratku smo prošli preko puste raskrsnice na kojoj više nije stajao niko. Samo je u sred bare ležala mala flaša vode i okrvavljena papirna maramica. Kad smo nešto kasnije išli lagano ka tramvajskoj stanici, zagrlila sam malca i pričala mu o tome da odrasli nisu neranjivi samo zato što su odrasli, da su krhki i lomljivi ali se rado junače, i da je sekund dovoljno duga večnost da promeni ceo život.

Mislila sam opet na nju, u jednostavnoj nežnoj haljini boje šampanjca, zarobljenu u neskladu dana koji se celog života pamti, a nekad i duže. Nije ga sasvim sigurno zamišljala tako, ali većina nas je sasvim drugačije zamislila kompletne svoje živote. I sad smo kao zbunjeni gledaoci u bioskopskoj sali u kojoj je bez najave i upozorenja promenjen program. Mogućnosti za vraćanje ulaznica nema. Ni puta za nazad. Ni reprize. Svaki tren je premijera, bez prethodnog scenarija. Najveći reality shou, gde je ispadanje trajno, neopozivo i označava prelazak u neku drugu, nepoznatu dimenziju. A do tog trenutka možemo samo ostajati verni dodeljenoj ulozi u predstavi zvanoj Život, sa saznanjem da je možda život san a san nije život.

6 comments on “Raskrsnica

  1. ironijexl kaže:

    Posle ovog treba zaspa(s)ti…

  2. tanjatg kaže:

    A možda su san i život jedno isto!

Ostavite odgovor

